Waar gaat het programma over?

Gebaseerd op hersenonderzoek en emotionele intelligentie. 
Mindfulness wordt steeds vaker ingezet als instrument binnen organisaties, overheden en instellingen. Niet vreemd, omdat uit overvloedig wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de effecten van mindfulness meditatie divers en duurzaam zijn.
Mindfulness heeft onder andere de volgende effecten:
– Beter met stress, weerstand en onrust omgaan
– Meer interne rust vinden, minder en beter omgaan met gedachten en belemmerende emoties
– Toename zelfbewustzijn en zelfvertrouwen
– Focus ontwikkeling, aandacht voor collega’s, werkinhoud en mensen in het privéleven
– In het NU zijn, spijt en zorgen minimaliseren, intenser werken en leven, meer genieten van het moment
– Empathie neemt toe
– Veerkracht, flexibiliteit en weerbaarheid nemen toe

De training

Dit 8 weken toegepaste mindfulness programma biedt jou moderne technieken en methoden die hun oorsprong vinden in o.a. het Search Inside Yourself programma van Google. Belangrijk is dat jij als medewerker meer rust en overzicht ervaart en je je beter kunt concentreren. Duurzame communicatie, innerlijk leiderschap en flexibiliteit en veerkracht bij veranderingen zijn key points. Dit programma biedt de voordelen van mindfulness toegespitst op het ontwikkelen van emotionele intelligentie componenten.

De volgende modules zijn onderdeel van dit 8 weken programma:

1.   Zelfbewustzijn, zelfmanagement en zelfvertrouwen
2.   Empathie en compassie in interactie met anderen en zelf
3.   Communicatie met aandacht
4.   Motivatie & commitment
5.   Veerkracht & flexibiliteit
6.   Aandachttraining
7.   Frustratie in werk afnemen
8.   Omgaan met stress en ontspanning
9.   Inzicht in de werking van het brein m.b.t. emotionele intelligentie en mindfulness
10.  Mindfulness meditatie beoefenen
11. (Innerlijk) Leiderschapsontwikkeling
12. Toegepaste mindfulness

Links naar de sessies en informatie:

Sessie 1

Sessie 2

Sessie 3

Sessie 4

Sessie 5

Sessie 6

Sessie 7

Sessie 8

Voor de eerste 2 weken geldt natuurlijk gewoon nog het tellen van de adem, om je concentratie te verbeteren, je ‘aandachtspier’ te trainen. Wanneer je wat onrustiger bent of minder gemotiveerd, of omdat je het gewoon prettig vindt, kan een audiofile je heel goed helpen om je er doorheen te loodsen.

Daarvoor voeg ik als voorbeeld hieronder een paar links naar de ingesproken bestanden van mijn collega Robert.

4 weken aandacht training de basis

of naar de online pagina…