WEEK 1

We hebben het tijdens de eerste sessie gehad over:
– Wat is mindfulness (aandacht training) en wat is mindfulness meditatie?
– Wat zegt de hersenwetenschap over mindfulness en meditatie
– Concentratie meditatie. (week 1 en 2) Denk aan een vaste plek en een vast tijdstip
– Bodyscan met aanspannen
– Mindful spreken, komt in les 2 uitgebreider aan bod
– Journalling, liefst dagelijks, komt in les 2 uitgebreider aan bod
– Gebruik desgewenst een app of een MotiVaider die om de 20 minuten een signaal geeft zodat je even bewust kunt zijn van je lichaam en ademhaling. Of zodra je er even aan denkt.

Het programma van volgende week:

Deze sessie gaat over het verder ontwikkelen van focus/ concentratie en leren omgaan met frustratie, angst en woede, alsmede het beginnen met mindfulness meditatie. Neem je pen en schrijfblok/schrift mee.

Buddy afspraak

Je spreekt elke week minimaal één keer af met je buddy, online of live. Tijdens de meeting:
– Mediteer je samen een minuut of vijf (langer mag altijd)
– Doe je de mindful spreken oefening met als beginzinnen: Waar ik tegen aanloop is en Wat goed gaat is (2 minuten, de ander luistert, daarna wisselen en tot slot nog 1 minuut na bespreken (vrije conversatie).
– Maak direct de afspraak voor de volgende week zodat je zeker weet dat jullie samenkomen.

Meestal is er de vraag naar wetenschappelijke achtergronden. Binnen de online leeromgeving welke momenteel ontwikkeld wordt komt dit duidelijk aan bod. Voor deze training heb ik in een samenvatting bijgevoegd. Deze hoef je niet door te nemen, maar kun je doorheen scrollen om eventuele info/linkjes eruit te halen. Tevens vind je hieronder de slides van de presentatie in pdf.

Nog even de links:

– Twee interessante talks (beiden ca. 17 minuten):

Jill Bolte over haar ‘Stroke of insight’

Joe Dispenza over neuroplasticiteit

Voor de meditatie app met timer en/of begeleiding en groepen www.insighttimer.com

Mocht je al bezig zijn met behulp van een timer, dan is dat natuurlijk prima.

Voor de eerste 2 weken geldt natuurlijk gewoon nog het tellen van de adem, om je concentratie te verbeteren, je ‘aandachtspier’ te trainen.

Wanneer je wat onrustiger bent of minder gemotiveerd kan de audiofile je heel goed helpen.

Daarvoor voeg ik hieronder een paar links naar de ingesproken bestanden van mijn collega Robert.

Muse (draagbare e.e.g. voor concentratietraining) kun je indien gewenst hier bestellen: www.brainfitness.nl

Tot slot: Mail mij gerust voor vragen: info@baskniest.nl

Met vriendelijke groet,

Bas Kniest

Terug naar START (begin van deze training, overzichtspagina)

 

Presentatie eerste bijeenkomst

Aandacht training sessie 1

 

Wetenschappelijke achtergrond informatie

Samenvatting mindfulness en wetenschap

 

4 weken Basis training

4 weken aandacht training de basis