If you can’t beat the winter, love it!

De winter staat weer voor de deur. Mijn mailbox loopt vol met de vraag naar koude trainingen en adviezen rondom koude, zoals; ‘ik zwem dagelijks, maar wat doe ik nu het kouder wordt?’

In Rusland zwemmen wekelijks zo’n anderhalf miljoen Russen in de koude. Ze zagen grote stukken uit het ijs om een baantje te trekken. Daarnaast zijn er velen die ’s avonds 2 emmers water buiten zetten, waarmee ze zich ’s ochtends, vanuit de warmte van ‘het nest’, overgieten. Hier zijn allerlei redenen voor te noemen, de meest voorkomende zijn wel de toenemende vitaliteit en immuniteit.

 

Met de mevrouw van bovengenoemde vraag ga ik binnenkort gewoon een keer zwemmen in de koude. Al ben je gewend om dagelijks 1000 tot 1500 meter te zwemmen, met het dalen van de watertemperatuur verandert er nogal wat in de omstandigheden. Daarbij gebruik ik verschillende invalshoeken.

 

  • Brein; wat gebeurt er in het brein wanneer het wordt geconfronteerd met gevaar, en met ons autonoom zenuwstelsel zodra de vecht-vlucht respons in werking treedt?

  • Ademtechnieken; hoe kunnen we de adem gebruiken als een knop om stress te reguleren, ons autonoom zenuwstelsel en pijnreceptoren te beïnvloeden? Waar gebruik je welke technieken?

  • Warming-up; wanneer we kramp kunnen krijgen zodra onze spieren worden geconfronteerd met koude, en ons hart is ook een spier, dan helpt naast een ontspannen geest een opgewarmd lijf.

  • Kort en krachtig; de Russen hebben de stelregel ‘vertrouw nooit op je gevoel in de koude’ en ‘het maximale effect zit in de eerste minuut, daarna begint de onderkoeling’. Bouw langzaam op.

 

Tijdens de komende workshops in Vinkeveen, Loenen en Zwolle, komen ze allemaal voorbij. In Vinkeveen besteden we de eerste helft van de dag extra tijd aan aandacht, gewaar zijn. Aan de ruimte tussen stimulus (koude) en respons (onze reactie daarop). Hoe je die ruimte kan gebruiken voor je dagelijkse dosis geluk.

 

Ben je toe aan een complete transformatie in je leven? De gewaar zijn en koude trainingen zijn als bonus toegevoegd aan het ‘ontwikkel je passie’ coach traject!

 

En heb je de smaak te pakken, je pijnprikkel getransformeerd tot genotsprikkel, vanaf 9 december zwemmen we weer wekelijks in de Milligerplas.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *