Winterzwemmen Zwolle

Vanwege de vele verzoeken, de koude trainingen van de afgelopen jaren in en rond Zwolle, de gezondheidsaspecten en gezelligheid, en eveneens de aanwezigheid/opkomst ervan in andere steden, faciliteren we hierbij met groot genoegen het wekelijkse ‘Winterzwemmen’.

Vanaf zondag 3 december wekelijks tussen 10:00 en 12:00 uur.

Verzamelen om 10:00 uur op het ‘zomerterras’ van Grand Café Milligers, Stadshagen, Zwolle. Kom in lange (hard)loop kleding, met je zwemkleding hieronder. We starten met warming-up; een rondje Milligerplas met af en toe een paar oefeningen (bv; klok/slinger, squat, jumping jack, wrijven vd nieren). Heb je niets met lopen dan kun je fietsen of op de startplek opwarmen. Adem tijdens de voorbereiding zoveel mogelijk in en uit door de neus. In het water zoeken we een zo rustig mogelijke ademhaling op, in door neus uit door mond.

Soms doen we dan eerst nog een ademtechniek voor focus, nog een korte opwarmer en gaan vervolgens in 2-tallen gezamenlijk in stilte het water in en zwemmen hooguit een minuutje. Goed opgewarmd dus en niet te lang erin. Zo bereiken we een optimaal resultaat zonder vervelende bijverschijnselen achteraf.

Daarna is er gelegenheid iets warms te drinken bij de Milligers. Bijdrage (inclusief consumptie) € 10,- contant of van te voren overmaken. (NL86 TRIO 0254 7524 03 t.n.v. Vasu, coaching en training)

Wil je meer leren / goed beslagen ten ijs komen?
Op 13 januari is er weer een uitgebreide trainingsdag:

https://www.facebook.com/events/711548242382113/

Of http://www.baskniest.nl/koude-training

Zie voor meer gedetailleerde info hieronder (of neem bij vragen contact op):

Hoe ziet het rondje winterzwemmen eruit?

  • Om 10:00 uur verzamelen bij de Milligerplas, ter hoogte van Grand Café de Milligers
  • Rondje staande bodyscan (aankomen), losmaken en warming-up
  • Lopers (joggen) een rondje Milligerplas, eventuele achterblijvers warmen ter plekke op met de oefeningen van ervoor en evt. eigen oefeningen, zoals opdrukken e.d. (warm worden en blijven, net tegen zweten aan)
  • Ademronde (Pranayama of WHM)
  • Kort rondje warming-up
  • Groep gezamenlijk in tweetallen het water in, 30 tot 60 seconden zwemmen, adem in door neus en uit door mond, adem omlaag brengen (ontspanning)
  • ca. 11:00 Aankleden en naar huis of iets (warms) drinken in de Milligers

Voorbereiding:

  1. Kom in loop- (comfortabele) en warme kleding
  2. Neem handdoek mee, evt. badjas en slippers voor buiten omkleden
  3. Warme, droge kleding voor na het zwemmen

Veiligheid:

  1. We warmen goed op (om kramp te voorkomen en voor optimaal resultaat)
  2. We zwemmen kort (max. 10 tot 30 ademhalingen), ca. 1 minuut, voor optimale veiligheid en maximaal resultaat
  3. We gaan in 2-tallen (buddies) te water en kunnen elkaar zo in de gaten houden (of iemand de ‘gasping’ hoge ademhaling kan laten zakken, ontspanning kan vinden en niet te lang in het water blijft)
  4. Contra indicaties; hoge bloeddruk, epilepsie, hartproblemen