Winterzwemmen Zwolle

Iedere zondagochtend, van 10:00 tot ca. 11:00 uur, even uit je comfortzone. Na een paar keer, of misschien wel meteen, wordt de pijnprikkel een genotsprikkel. De 1 á 2 minuten koude ervaring zetten je hele systeem lekker aan. Daarnaast zitten er vele gezondheidsvoordelen aan.

Kom het zelf ervaren!

Voorbeeld rondje winterzwemmen:

  • Verzamelen om 10:00 uur helemaal links op het strand (gezien met je rug naar Grand Café Milligers) van Stadshagen, Zwolle.
  • Ademronde (Pranayama of WHM). Soms doen we eerst nog een ademtechniek voor focus.
  • We starten met warming-up; een paar oefeningen (bv; klok/slinger, squat, jumping jack, wrijven vd nieren). Nog een korte opwarmer en gaan vervolgens (bij grote groep in 2-tallen) gezamenlijk in stilte het water in en zwemmen hooguit een minuutje. Goed opgewarmd dus en niet te lang erin. Zo bereiken we een optimaal resultaat zonder onderkoeling.
  • Groep gezamenlijk (evt. in tweetallen) het water in, 30 tot 60 seconden zwemmen, adem in door neus en uit door mond, adem omlaag brengen (ontspanning).
  • ca. 11:00 Aankleden en naar huis of iets (warms) drinken in de Milligers

Voorbereiding:

  1. Kom in loop/comfortabele en warme kleding (zwemkleding eronder)
  2. Neem handdoek mee, evt. badjas en slippers (bij vorst is het strand hard/gevoelig) voor buiten omkleden
  3. Warme, droge kleding voor na het zwemmen

Veiligheid:

  1. We warmen goed op (om kramp te voorkomen en voor optimaal resultaat)
  2. We zwemmen kort (max. 10 tot 30 ademhalingen), ca. 1 minuut, voor optimale veiligheid en maximaal resultaat
  3. We gaan in 2-tallen (buddies) te water en kunnen elkaar zo in de gaten houden (of iemand de ‘gasping’ hoge ademhaling kan laten zakken, ontspanning kan vinden en niet te lang in het water blijft)
  4. Contra indicaties; hoge bloeddruk, epilepsie, hartproblemen, ook bij twijfel graag contact opnemen van te voren!

Aangezien dit géén workshop is, maar een wekelijkse activiteit waarbij je gewoon kunt aanhaken, is de workshop ter voorbereiding ZEKER aan te raden!

Zie kalender voor meer info.

Voor het faciliteren vragen we een bijdrage van € 10,-

Kom je regelmatiger? Strippenkaart 10 x voor € 50,-

Inclusief thee/koffie, bij de haard!

Wil je meer leren / goed beslagen ten ijs komen? Check de Workshops kalender

Info Koude training

Winterzwemmen Facebook pagina

Hoe ziet het rondje winterzwemmen eruit?

  • Ademronde (Pranayama of WHM)
  • Warming-up
  • Groep gezamenlijk (evt. in tweetallen) het water in, 30 tot 60 seconden zwemmen, adem in door neus en uit door mond, adem omlaag brengen (ontspanning)
  • ca. 11:00 Aankleden en naar huis of iets (warms) drinken in de Milligers

Voorbereiding:

  1. Kom in loop/comfortabele en warme kleding
  2. Neem handdoek mee, evt. badjas en slippers voor buiten omkleden
  3. Warme, droge kleding voor na het zwemmen

Veiligheid:

  1. We warmen goed op (om kramp te voorkomen en voor optimaal resultaat)
  2. We zwemmen kort (max. 10 tot 30 ademhalingen), ca. 1 minuut, voor optimale veiligheid en maximaal resultaat
  3. We gaan in 2-tallen (buddies) te water en kunnen elkaar zo in de gaten houden (of iemand de ‘gasping’ hoge ademhaling kan laten zakken, ontspanning kan vinden en niet te lang in het water blijft)
  4. Contra indicaties; hoge bloeddruk, epilepsie, hartproblemen, ook bij twijfel graag contact opnemen van te voren!