Winterzwemmen Zwolle

Vanaf zondag 9 december wekelijks tussen 10:00 en 12:00 uur.

(Op 2 december is er een kick-off van 10:00 tot ca. 14:00 uur)

Verzamelen om 10:00 uur helemaal links op het strand (gezien met je rug naar Grand Café Milligers) van Stadshagen, Zwolle. Kom in warme kleding, met je zwemkleding hieronder. We starten met warming-up; een paar oefeningen (bv; klok/slinger, squat, jumping jack, wrijven vd nieren). Adem tijdens de voorbereiding zoveel mogelijk in en uit door de neus. In het water zoeken we een zo rustig mogelijke ademhaling op, in door neus uit door mond.

Soms doen we dan eerst nog een ademtechniek voor focus, nog een korte opwarmer en gaan vervolgens (bij grote groep in 2-tallen) gezamenlijk in stilte het water in en zwemmen hooguit een minuutje. Goed opgewarmd dus en niet te lang erin. Zo bereiken we een optimaal resultaat zonder onderkoeling.

Daarna is er gelegenheid iets warms te drinken bij de Milligers.

Aangezien dit géén workshop is, maar een wekelijkse activiteit waar je gewoon bij kunt aanhaken is de Kick-off, of een keer een workshop bijwonen, ter voorbereiding is aan te raden! Zie kalender voor meer info. Voor het faciliteren vragen we een symbolische bijdrage van € 10,- (inclusief drankje) per keer. En bij regelmatiger (vaker dan 5x) zwemmen € 5,- (inclusief drankje).

Wil je meer leren / goed beslagen ten ijs komen? Op 10 november is er weer een uitgebreide trainingsdag (ca. 8 uur) in centrum de Zwier. Op 17 november een kortere (ca. 4 uur) met ijsbad te Loenen Gld en op 2 december dus een korte kick-off workshop bij de Milligers.

Workshops kalender

Info Koude training

Zie voor meer gedetailleerde info hieronder (of neem bij vragen contact op):

Hoe ziet het rondje winterzwemmen eruit?

  • Om 10:00 uur verzamelen bij de Milligerplas, ter hoogte van Grand Café de Milligers
  • Rondje staande bodyscan (aankomen), losmaken en warming-up
  • Lopers (joggen) een rondje Milligerplas, eventuele achterblijvers warmen ter plekke op met de oefeningen van ervoor en evt. eigen oefeningen, zoals opdrukken e.d. (warm worden en blijven, net tegen zweten aan)
  • Ademronde (Pranayama of WHM)
  • Kort rondje warming-up
  • Groep gezamenlijk in tweetallen het water in, 30 tot 60 seconden zwemmen, adem in door neus en uit door mond, adem omlaag brengen (ontspanning)
  • ca. 11:00 Aankleden en naar huis of iets (warms) drinken in de Milligers

Voorbereiding:

  1. Kom in loop- (comfortabele) en warme kleding
  2. Neem handdoek mee, evt. badjas en slippers voor buiten omkleden
  3. Warme, droge kleding voor na het zwemmen

Veiligheid:

  1. We warmen goed op (om kramp te voorkomen en voor optimaal resultaat)
  2. We zwemmen kort (max. 10 tot 30 ademhalingen), ca. 1 minuut, voor optimale veiligheid en maximaal resultaat
  3. We gaan in 2-tallen (buddies) te water en kunnen elkaar zo in de gaten houden (of iemand de ‘gasping’ hoge ademhaling kan laten zakken, ontspanning kan vinden en niet te lang in het water blijft)
  4. Contra indicaties; hoge bloeddruk, epilepsie, hartproblemen, ook bij twijfel graag contact opnemen van te voren!