WEEK 6

Vandaag hebben we gesproken over empathie, compassie en de relatie met je werk.

We zijn begonnen met het versterken daarvan. We deden “Net als ik” een oefening die binnen o.a. Google een hit werd en we begonnen met Metta meditatie (het wensen van liefdevolle vriendelijkheid) waar je hieronder meer over kunt lezen. Ik raad je aan ermee aan de slag te gaan, niet in de laatste plaats omdat je er heel gelukkig van kunt worden. De reden hiervan is dat deze vorm van meditatie een behoorlijke positieve invloed heeft op de Insula aan beide zijden van je schedel. Deze wordt geassocieerd met toegenomen empathie, toegenomen lichaamsbewustzijn en toegenomen emotioneel bewustzijn, dit laatste hangt 1 op 1 samen met het lichaam.

Voor de komende week is de bedoeling dat je verder gaat met het beoefenen van 20 minuten mindfulness-meditatie per dag of langer. Je bent nu goed op weg. Begin je al te merken dat er kleine dingetjes veranderen in je leven? Reageer je misschien anders op bepaalde mensen of gebeurtenissen? Stap je makkelijker ergens over heen? Merken mensen om je heen iets aan je? Zo niet, maak je geen zorgen. Het komt vanzelf, en zoals altijd zijn er vroeg- en laatbloeiers. De Metta meditatie die we beoefenden zal je helpen je hart te openen. Door de drie technieken te combineren werk je aan aanwezig zijn in het moment en te leven met aandacht en liefde. Het lijkt misschien veel, maar je hoeft niets, je mag. Er zijn op deze wereld miljarden mensen die de luxe niet hebben te mediteren. Jij hebt die luxe wel. Beschouw het daarom als een kadootje en niet als een verplichting.

Oefening: Metta meditatie

Richt de Metta op:

  1. Jezelf
  2. Een geliefde
  3. Een neutraal persoon
  4. Iemand waar je wrijving mee hebt
  5. Alle mensen in je omgeving
  6. Alle mensen in je stad
  7. Alle mensen in je land
  8. Alle mensen in je continent
  9. Alle mensen in de wereld

Richt je aandacht op de persoon die je Metta (liefdevolle vriendelijkheid) wilt sturen. Herhaal de volgende zinnen:

  1. Dat hij of zij gelukkig mag zijn
  2. Dat hij of zij gezond mag zijn
  3. Dat hij of zij vrij mag zijn van geestelijk en lichamelijk lijden
  4. Dat hij of zij liefde mag kennen en in vrede mag leven
  5. Dat hij of zij goed voor zichzelf mag zorgen

Oefening: Loop meditatie

Ga staan op een rustige plek met een meter of 3 a 4 voor je. Sta met je ogen dicht en voel je lichaam. Benoem eventueel met voelen. Doe je ogen open en stap rustig vooruit. Het optillen van je voet benoem je met heffen, de stap zelf (voet zweeft in de lucht) met bewegen en het neerzetten met plaatsen. Als je aan de ‘overkant’ bent stop je, sluit je je ogen voor een aantal seconden. Vervolgens draai je met twee of drie draaien en benoem je die met draaien. Let op: Het benoemen is een hulpmiddel en hoeft niet als je het lastig vindt. Begin eens met een minuut of 10 in de avond.

Tijdens de aankijk oefening herhaalden we de volgende woorden:

“Net als ik is deze persoon een mens.

Net als ik probeert deze persoon pijn te vermijden.

Net als ik wil deze persoon gelukkig zijn.

Net als ik probeert deze persoon zijn of haar behoeften te vervullen.

Net als ik leert deze persoon de lessen van het leven.”

Gedicht van Rumi:

De herberg

Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…….

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.

Tijdens sessie ook gehad over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid van S. Covey, de dagspreuk erbij was:

“Er is nog een manier om te bepalen op welke cirkel wij ons vooral richten: het verschil in spraakgebruik tussen ‘hebben’ en ‘zijn’. De cirkel van betrokkenheid wordt gekarakteriseerd door ‘hebben’.

‘Als ik mijn huis heb afbetaald, ben ik echt gelukkig’

‘Had ik maar niet zo’n dictator van een baas’

‘Had ik maar niet zo’n ongeduldige man’.

‘Had ik maar niet van die onzeglijke kinderen’

‘Als ik eenmaal mijn doctoraal heb’

De cirkel van invloed wordt getypeerd door ‘zijn’: ik kan wat geduldiger, verstandiger of aardiger zijn. Dat is een principiële houding.”

Pagina 73-74 van het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.

Tot slot nog het boekje ‘over Zelfrealisatie’ van Byron Katie. (over compassie met je gedachten)Daaruit las ik:

“Gedachten zijn onze vrienden, niet onze vijanden. Ze zijn alleen maar wat is. Ze verschijnen. Ze zijn onschuldig. Wij veroorzaken ze niet. Ze zijn niet persoonlijk.. Ze zijn als de wind in de bomen of als vallende regendruppels. Gedachten ontstaan vanzelf, we kunnen er vriendschap mee sluiten. Zou je de strijd aangaan met een regendruppel? Regendruppels zijn niet persoonlijk, evenmin als je gedachten. Je denkt dat de betekenis die je aan die gedachten hecht persoonlijk is. Onderzoek ze. Treed ze met begrip tegemoet. Als je een pijnlijk concept met begrip tegemoet bent getreden, vind je het de volgende keer dat het verschijnt misschien alleen maar interessant in plaats van pijnlijk. Een concept dat ooit een nachtmerrie was, is nu alleen maar interessant. De keer daarop vind je het misschien wel grappig. De keer daarop merk je het misschien niet eens meer op, je zult je er niet meer aan hechten. Ik treed gedachten tegemoet zoals ik kinderen tegemoet treed: met liefde, tederheid en kalm begrip. Ik doe onderzoek.”

Het programma van volgende keer:
Deze sessie gaat over motivatie, kernwaarden en de relatie met het Waterschap als organisatie.

Tot volgende week!

Heb je vragen? Mail dan naar info@vasu.nl

TERUG NAAR DE STARTPAGINA VAN DE 8-WEKEN TRAINING…

 

Slides bij sessie 6

Aandacht training sessie 6